بروز دوباره امضاهای طلایی
خودکفایی در صنعت قربانی برخی ارتباطات خاص
محمدرضا تقیگنجی، عضو هیاتمدیره صنعت تایر ایران نیز با گلایه از برخی تصمیمهای غیر کارشناسی در حوزه تایر به خبرنگار روزنامه «دنیایخودرو» گفت: «جای تعجب است که چرا مسئولان وزارت راه و وزارت صمت حاضر به هزینه کردن هزارمیلیاردتومان از بودجه کشور برای توزیع تنها 300هزار حلقه تایر سنگین که تنها میتواند 12درصد نیاز ناوگان بار و مسافر کشوررا تامین کند، هستند، اما تمایل ندارند بر اساس قانون این مابهالتفاوت را از چند شرکت واردکننده خاص دریافت کرده و آن را نه در قالب کمک بلاعوض بلکه در قالب تسهیلات بانکی برای توسعه صنعت تایر و خودکفایی در این بخش هزینه کنند!» گنجی تاکید کرد: «اگر این هزارمیلیاردتومان با ارز دولتی صرف توسعه کارخانههای تایرسازی میشد، طی مدت کوتاهی صنعت کشور قادر به توسعه سه کارخانه بزرگ تولید تایرهای رادیال باری- اتوبوسی در کشور بود و نهتنها اهداف جهش تولید محقق میشد بلکه نیاز کشور به واردات این گروه از تایرها نیز به تاریخ میپیوست.»
بهگفته وی برخی مسئولان و کارشناسانی که با نظرات غیرتخصصی خود باعث اتخاذ چنین تصمیمی شدهاند باید به مردم پاسخگو باشند که چرا حاضر به حمایت از تولید داخل نیستند اما برای تامین دوحلقه تایر از 12درصد خودروهای سنگین کشور هزینهای هزارمیلیارد تومانی پرداخت کرده اند.
برخی به دنبال انحصار در واردات تایر هستند
متقی همچنین ازعدم تمایل واردکنندگان با سابقه و رسمی برای ادامه تجارت تایر به کشور با ارز نیمایی بهدلیل عدم رقابتپذیری با سه شرکت مذکور خبر داد و گفت: «البته برخی عوامل از این تصمیم به شدت استقبال میکنند و درحالحاضر نیز به دنبال رایزنی با شرکتهای تایرساز خارجی برای دور زدن نمایندگان رسمی آنها در ایران و ایجاد انحصار عجیب و بیسابقه در بازار تایرهای وارداتی
هستند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، عدم تمایل توزیعکنندگان به فروش تایرهای دولتی پیشاز بهفروش رفتن تایرهایی است که با ارز نیمایی خریداری کردهاند. زیرا در صورت فروش نرفتن تایرهای نیمایی، سرمایه در گردش این افراد بازنخواهد گشت. ضمن اینکه متاسفانه بازار حوالهفروشی در بازار تایر به راه افتاده است و برخی عوامل توزیع، حواله رانندهها را خریداری و تایر را به قیمت آزاد در بازار عرضه میکنند.»