جمعه, 31 فروردین 1403 - April 19, 2024

 

 

صف‌های طویل برای لاستیک دولتی/ انتقاد از نحوه سرویس دهی سامانه وزارت صمت

کرج- بازار تایر و لاستیک خودرو دست خوش التهاب شده و به قدری گرانبها شده است که بسیاری از مردم تهدید مبتلا شدن به کرونا را به جان خریده و در مقابل نمایندگی های توزیع تایر در کرج برای خرید لاستیک دولتی و حواله ای صف های طولانی ایجاد کرده اند.  

فتانه احدی؛ بازار: باافزایش قیمت ارز به‌دنبال التهابات پیاپی و نابسامانی‌هایی که از ابتدای امسال بازارهای مختلف کشوررا دچار بحران کرده  بازار تایرو لاستیک خودرو نیز دست خوش این التهابات شده است.

این کالا به قدری گرانبها شده است که بسیاری از مردم تهدید مبتلا شدن به کرونا را به جان خریده و در مقابل درهای نمایندگی های توزیع تایرولاستیک درکرج برای خرید لاستیک دولتی و حواله ای صف های طولانی ایجاد کرده اند. گویی در این مکانها افراد به کرونا دچار نخواهند شد و خیلی هم این موضوع اهمیتی ندارد و از ساعات اولیه صبح در خیابان ها برای دریافت لاستیک دولتی حاضر شده اند.

البته مشکلات این صنف به اینجا ختم نمی شود. توزیع ناعادلانه تایر و لاستیک توسط تولید کننده ها، اعطای ناعادلانه نمایندگی توزیع لاستیک و بدون هماهنگی با اتحادیه لاستیک فروشان، وجود دست های پنهان برای توزیع و فروش لاستیک  وحتی دریافت حوله لاستیک به وجود آماده و سامانه ای که به موقع باز نمی شوند تا همه اعضای صنف لاستیک بتوانند حواله خرید و توزیع لاستیک بگیرند.

اینها مسائل لاینحل صنف لاستیک است که رئیس اتحادیه لاستیک فروشان کرج با گلایه از مسئولان آن را مطرح می کند و به دنبال حل مشکلات است اما گویی با زد وبندهایی که از سوی برخی دلالان و سودجویان صورت گرفته مشکلات این صنف تمامی ندارد.

«تورج خاکی فیروز» در این باره با بازار به گفت و گو نشسته و خواستار حل مشکلات به وجود آمده از سوی وزارت صمت است تا بسیاری از هم صنفی های خود که به مرز ورشکستگی رسیده اند، نجات یابند.

*قیمت لاستیک در بازار چگونه است؟
قیمت لاستیک با نوسان بالایی روبه رو است و از ابتدای سال تا کنون به صورت هفته ای به قیمت آن اضافه می شود. قیمت مصوب انواع تایر تولید داخل کشور ۲۵درصد دیگر افزایش یافته است که با محاسبه ۳۰درصد دیگر افزایش علی‌الحسابی که همین یک‌ماه پیش اعمال شده بود، قیمت لاستیک در بازار کشور به‌ طور رسمی تا ۵۵ درصد افزایش می‌یابد.

*فروش از سوی تولیدکننده های لاستیک چگونه است؟
شرکت‌های تولید کننده برای فروش لاستیک خود، خریدار را مجبور می کنند تا به صورت سبدی لاستیک‌های درهم خریداری کنند. در این بار سبد سود و زیان در کنار هم قرار دارند و به خریدار پیشنهاد می دهند که لاستیک‌های سود ده را به قیمت بیشتری بفروش برسانند تا زیان لاستیک‌های دیگر جبران شود. اما با توجه به اینکه قیمت‌های لاستیک مشخص است و نظارت می شود نمی توان لاستیکی را بیش از قیمت مجاز خود فروخت.

*شرکتهای تولیدکننده لاستیک چگونه بازار را تحت الشعاع اقدامات خود قرار داده اند؟
برای اینکه لاستیک را به عده ای خاص به فروش می رسانند، زیرا ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان باید به صورت سپرده در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد و در کنارش به همین میزان مبلغ نیز باید خریداری لاستیک انجام شود. و بعد از این اوصاف ۳ ماه بعد لاستیک را تحویل می دهند. به دلیل افزایش قیمت ارز مردم به جای خرید لاستیک از بازار آزاد، ترجیح می دهند لاستیک های حواله ای و دولتی تهیه کنند که این لاستیک ها نیز در اختیار نمایندگی های این شرکتهای تولید کننده قرار می گیرد.

*نمایندگی های لاستیک چگونه فعالیت دارند و تفاوت کارشان با لاستیک فروشان دیگر چگونه است؟
شرکت‌های تولید کننده با توجه به معیارهای خود و بدون هماهنگی اتحادیه لاستیک فروشان، نمایندگی اعطا می کنند که همین امر را بسیار ناعادلانه و بدون کارشناسی انجام می دهد. در گوشه ای از شهر ۵ نمایندگی فعال است در نقطه ای دیگر از شهر نمایندگی ای وجود ندارد. همچنین لاستیک های دولتی به واحدهایی به صورت غیر حرفه ای مانند تعویض روغنی ها در شهر ارائه شده است. این اقدامات خودسرانه از سوی نمایندگی ها باعث به وجود امد هرج و مرج در این صنف شده است.

*فروشندگان و واحدهای صنفی لاستیک با این توزیع ناعادلانه بسیار ضرر کرده و یا تعطیل شدند.
اکنون به تازگی متوجه شده ایم فردی حدود ۲۰ سال است به صورت غیر مجاز در حال خرید و فروش لاستیک است. شاید چنین موردی باز هم در استان وجود داشته باشد که ما از آن بی اطلاع باشیم.
فروشندگان لاستیک برای این موضوع به ارگان های مربوط برای اعتراض مراجعه کردند اما متاسفانه پاسخی دریافت نکردند.

*مشکل سامانه حواله تایر و صدور حواله لاستیک دولتی سواری چیست؟
وزارت صمت سال ۹۷ سامانه را راه‌اندازی کردند، اما رانندگان مشکل دسترسی و آشنایی با اینترنت دارند. متأسفانه وقتی چند نفر ثبت‌نام می‌کنند سامانه اعلام عدم‌موجودی می‌کند و همین وضعیت موجب شده برخی تایرهای وارداتی با ارز ۴هزارو۲۰۰تومانی را که مدت‌ها در انبار و مقابل آفتاب مانده و پوسیده‌اند، به رانندگان بفروشند.
حواله‌های تایر را باید در اختیار فروشندگان گذاشت تا بسیاری از این مشکلات حل شود؛ چرا که اصناف به صورت سنتی کار می‌کنند و با سامانه آشنایی ندارند. در ایجاد سامانه، نظر عوامل توزیع را جویا نشده‌اند و علاوه بر کمبود عرضه از سوی سامانه، قطع و وصل‌های متعدد در آن هم آزار دهنده است.

*مشکلاتی که سامانه ایجاد کرده چیست؟
این سامانه برای مردم مشکل ساز شده است. با پیگیری هایی که داشته ایم متوجه شدیم در نیمه شب سامانه باز می شود افرادی خاصی که از آن اطلاع دارند ثبت نام کرده و حواله هر برندی با هر تعدادی که می خواهند می گیرند و با مراجعه به نمایندگی ها حدود ۱۰۰ جفت لاستیک برند خاص را طلب می کنند، و حتی در حرکتی غیر معمول عنوان می کنند که یا لاستیک را بدهید یا حواله را بگیرید در سودش شریک شویم.

*صنف لاستیک فروشان در البرز با چه مشکلاتی مواجه است؟
در صنف لاستیک فروشان البرز، با گرانی های اخیر حدود ۳۰۰ واحد صنفی وجود دارد که در ماه  ۲ لاستیک نیز نمی فروشند و به مرز ورشکستگی رسیده اند. اعطای ناعادلانه نمایندگی باعث شده ضرر و زیان زیادی به این صنف زده شود. وزارت صمت به هیچ وجه به مشکلات رسیدگی نمی کند. در گوشه ای از شهر واحد صنفی لاستیک وجود ندارد و در گوشه دیگر چندین نمایندگی ایجاد شده است. تولیدکنندگان با افراد خاص کار می کنند و باقی افراد در این صنف نمی توانند فعالیت درآمدزایی داشته باشند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران