پنجشنبه, 9 فروردین 1403 - March 28, 2024

 

 

تعیین ‌تکلیف افزایش 90 درصدی قیمت تایرهای داخلی در کارگروه تنظیم بازار

فصل اقتصاد - معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت تصویب نهایی و ابلاغ قیمت‌های جدید تایر را که براساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار تعیین و به انجمن صنفی صنعت تایر سپرده شده است، به دفتر برنامه‌ریزی تامین توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت محول کرد.  

به گزارش «دنیای‌ خودرو» ‌ستاد تنظیم بازار در مصوبه دهم آبان‌ماه خود اختیار قیمت‌گذاری تایرهای رادیال سواری تولید داخل را به تایرسازان واگذار کرد تا براساس بهای تمام‌شده این محصول در داخل و باتوجه‌به سود متعارف،‌ قیمت این گروه محصول از تایر توسط انجمن صنفی صنعت تایر تعیین شود.
ستاد تنظیم بازار البته شرط انجام این کار را الزام تایرسازان و زنجیره توزیع تایر به ثبت اطلاعات تولید و فروش تایر در سامانه جامع تجارت اعلام کرده بود. برهمین‌اساس انجمن صنفی صنعت تایر که متشکل از تمامی تایرسازان کشور است، ‌قیمت تایرهای رادیال سواری ایرانی را بین 53تا 99درصد افزایش داد اما رئیس سازمان حمایت تایید آن را به معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت واگذار کرد.
حال اما خبرها حکایت از ارجاع قیمت‌های مصوب جدید به سرپرست دفتر برنامه‌ریزی تامین توزیع و تنظیم بازار دارد و قرار است ظهر امروز در جلسه مشترک تایرسازان با کامران کارگر، سرپرست این دفتر؛ ‌تصمیم نهایی درباره تصویب وابلاغ نرخ‌های جدید گرفته شود. 
به‌گفته منابع آگاه تصمیم‌گیری درخصوص تصویب نهایی و ابلاغ قیمت‌های جدید امروز در کارگروه تخصصی تایر در تنظیم بازار نهایی خواهد شد. شرکت‌های تایرساز داخلی از اردیبهشت ماه امسال با دستور معاون‌اول رئیس‌جمهور از دریافت ارز دولتی برای تامین مواد اولیه وارداتی خود محروم شدند و همین موضوع سبب شد هزینه تولید و قیمت تمام‌شده محصولاتشان به شدت افزایش یابد. 
تاجایی‌که تمامی تایرسازان حتی به‌رغم افزایش 55درصدی قیمت تایر توسط سازمان حمایت، ‌به‌دلیل نوسانات نرح ارز و بالا رفتن قیمت ارز مصرفی از 14هزار تومان به 27هزار تومان،‌با زیان به تولید خود ادامه می‌دادند.
ازسوی‌دیگر به‌دلیل تفاوت چشمگیر بیش‌از دو برابری بین قیمت تایرهای داخلی با نمونه‌های وارداتی از چین،‌ بهای تایر در بازار آزاد با آنچه کارخانه‌ها عرضه می‌کردند، به اوج رسید، تا جایی‌که سود اصلی این تفاوت بها به جای سرازیر شدن به حساب کارخانه‌ها و هزینه‌کرد برای توسعه خطوط تولید و ثبت سود متعارف به جیب دلال‌های تایر می‌رفت. با این تفاصیل در جلسه امروز تکلیف نهایی افزایش قیمت تایرهای داخلی که به‌منظور واقعی‌سازی قیمت‌ها و حذف دلال ‌بازی‌ها برگزار می‌شود، ‌مشخص خواهد شد.
به گزارش خبرنگار «‌دنیای‌ خودرو» ‌شرط وزارت صمت برای الزام ثبت میزان تولید و نحوه فروش تایر در سامانه جامع تجارت باعث شده است بخش عمده‌فروشی تایر که براساس قانون نظام صنفی باید این کالا را به صورت عمده خریداری و در اختیار شبکه خرده‌فروشی کشور قرار دهند،‌ خود اقدام به خرده فروشی می‌کنند و همین موضوع باعث شده است چندهزار تایر فروش خرد در سراسر کشور با مشکل تامین تایر مواجه شوند.
اتفاقی که می‌تواند به بیکاری بخش عمده‌ای از فعالان این صنف بینجامد. بنابراین به‌گفته کارشناسان این صنعت،‌ واقعی‌سازی قیمت‌ها و حذف دونرخی بودن بازار تایر می‌تواند کمک جدی به بخش خرده‌فروشی تایر و حفظ هزاران شغل در این صنف کند.

 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران