چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 - April 24, 2024

 

 

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد از شناسایی 52 واحد لاستیک فروشی فاقد پروانه در یزد خبر داد.

به گزارش یزد رسا، ناصر صادقیان مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد از شناسایی 52 واحد لاستیک فروشی فاقد پروانه در یزد خبر داد.  

صادقیان از شناسایی 52 واحد عرضه لاستیک فاقد پروانه فعالیت در استان یزد خبر داد و گفت: خوشبختانه واحدهای شناسایی شده همگی روند اخذ پروانه کسب را آغاز کرده و تاکنون 30 واحد در حال طی کردن مراحل پایانی کسب پروانه فعالیت هستند.

وی مسائلی چون افزایش ناگهانی اجاره‌بها، هزینه‌های حمل‌ونقل و نیز بی‌ثباتی بازار را از مشکلات جدی فروشندگان لاستیک برشمرد و تصریح کرد: این مشکلات روند ادامه فعالیت لاستیک‌فروشان استان را مختل کرده و پای ادامه این راه را سست می‌کند و نیازمند توجه و پیگیری جدی مسئولان این عرصه است.

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: رکود تورمی بازار، امروز به معضلی جدی تبدیل‌شده و رونق کسب‌وکار را از یاد فعالان اقتصادی و فروشندگان، بخصوص فروشندگان اجاره‌نشین، برده است.

صادقیان تصریح کرد: از سوی دیگر شرکت‌های داخلی تولید و واردات لاستیک نیز تنها به فکر منافع خود بوده و کار را برای فروشندگان سخت‌تر کرده‌اند، این شرکت‌ها با طراحی و عرضه خرید لاستیک برای خریداران عملاً ما را در تنگنایی از پیش تعیین‌شده قرار داده و با تحمیل خواسته‌های خود برای خرید کالاهایی که نیازی به آن نداریم، سنگی بزرگ بر سر راه فروشندگان گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: خریداران لاستیک عملاً حق خرید منطبق با نیاز خود را نداشته و در صورت تمایل باید تمامی سبد تعیین‌شده ازسوی این شرکت‌ها را خریداری کنند که این به‌خودی‌خود تحمیل هزینه‌های اضافه بر مشتریان آن‌ها و نیز کسادی بازار این عرصه است.

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد با اشاره به فعالیت 120 شرکت در عرصه واردات و عرضه لاستیک در کشور بیان کرد: 40 درصد از بازار لاستیک کشور در تولیدکنندگان داخلی و 60 درصد آن در دست بازارهای خارجی ازجمله تولیدات تایوان و کره است که متأسفانه بازار داخلی به‌جای رقابت با محصولات خارجی، با طراحی نوعی انحصار در واردات و عرضه و افزایش قیمت کالای داخلی، تنها کار را برای بازار داخلی دشوار می‌کند.

صادقیان در ادامه ضمن گلایه از ضعف نظارتی بر کیفیت محصولات داخلی بیان کرد: فعالان صنف لاستیک‌فروشان همواره شاهد افزایش قیمت لاستیک هستند؛ اما از افزایش کیفیت لاستیک‌ها و انطباق آن‌ها با استاندارد و فنّاوری روز دنیا خبری نیست.

وی ادامه داد: فعالان اتحادیه لاستیک استان به‌وضوح مشاهده می‌کنند که مردم تعویض به‌موقع لاستیک که از مهم‌ترین ملزومات رانندگی و حفظ امنیت جاده‌ای است را از سبد کالای خود حذف کرده و زمانی برای تعویض آن اقدام می‌کنند که عملاً چیزی لاستیک باقی نمانده باشد که این نشانه ضعف بازار در تأمین نیازهای مردم به علیت بیماری تورم رکودی است.

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد با اشاره به فعالیت 285 مرکز فروش لاستیک در سطح استان تأکید کرد: فروشندگان لاستیک مجبورند از یک‌سو خرید از عمده‌فروشان کلان را نقد انجام داده و از سوی دیگر به‌صورت اقساطی به خریداران عرضه کنند که این امر خود به مشکلی جدی و حذف سود در این پروسه شده، بسیاری را از ادامه کار بازداشته و به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها ترغیب کرده است.

صادقیان با اشاره به لزوم حذف سبدها خرید تعیین‌شده از سوی مراکز عرضه لاستیک کشوری بیان کرد: از مسئولان می‌خواهیم تا با اتخاذ برنامه‌ای سازنده و منسجم، بازار را از مشکلات مهلک کنونی نجات دهند.

منبع خبر: خبرگزاری فارس و یزد رسا

دیدگاه کاربران