جمعه, 10 فروردین 1403 - March 29, 2024

 

 

افزایش 15 تا 30 درصدی قیمت‌ لاستیک‌ / ادامه گرانی قدرت خرید را از مصرف‌کننده سلب می‌کند

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد از افزایش 15 تا 30 درصدی قیمت‌ لاستیک‌ در بازار خبر داد.  

ناصر صادقیان در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اعلام این خبر، گفت: در حال حاضر قیمت لاستیک کامیون در بازار 15 درصد و قیمت لاستیک خودرو نیز 15 تا 30 درصد افزایش‌یافته است.

وی، نوسانات ارزی را علت این افزایش قیمت‌ها دانست و افزود: در حال حاضر بسیاری از لاستیک‌ها وارداتی بوده و مرجع اصلی آن‌ها ارز است؛ همچنین مشکلاتی که در اوایل سال در قیمت ارز به وجود آمده سبب شده تا قیمت لاستیک‌های خارجی در بازار افزایش پیدا کند.

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد با تأکید بر اینکه اگر همین روال افزایش قیمت‌ها ادامه یابد، مصرف‌کننده قدرت خرید را از دست می‌دهد، اظهار داشت: در حال حاضر حتی شرکت‌های داخلی نیز با همین برنامه افزایش قیمت داشته‌اند؛ چراکه مواد اولیه آن‌ها از کشورهای خارجی تأمین‌شده و مجبور هستند برای خرید مواد اولیه خود ارز پرداخت کنند.

صادقیان با بیان اینکه واحدهای فروش، واحدهای عرضه‌کننده محصولات تلقی شده و نمی‌توانند محصولات خود را نگه‌دارند و مجبورند محصولات را به مشتری عرضه کنند، خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت‌ها فقط در لاستیک‌های خارجی صورت نگرفته است؛ بلکه لاستیک‌های ایرانی نیز در این افزایش قیمت‌ها مستثنا نبوده‌اند.

این مقام مسئول بیان داشت: از ابتدای سال افزایش قیمت‌ لاستیک گام‌به‌گام به‌صورت مرحله‌ای افزایش یافته است؛ کما اینکه باید توجه داشت که در سال جاری واردکنندگان نتوانسته‌اند لاستیک‌های خود را وارد بازار کشور کنند و هر چه در حال حاضر به فروش می‌رسانند، از واردات سال‌های گذشته است.

وی ضمن گلایه از ضعف نظارتی بر کیفیت محصولات داخلی، اضافه کرد: فعالان صنف لاستیک‌فروشان همواره شاهد افزایش قیمت لاستیک هستند؛ درصورتی‌که از افزایش کیفیت لاستیک‌ها و انطباق آن‌ها با استاندارد و فناوری روز دنیا خبری نیست.

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد در پایان بابیان اینکه نظارت بر روی واحدهای عرضه‌کننده لاستیک‌فروشی نظارتی صددرصدی است، تصریح کرد: در حال حاضر مشاهده نشده است که جنسی احتکار شود؛ همچنین باید توجه داشت که شرکت‌های داخلی تولید و واردات لاستیک، نیز تنها به فکر منافع خود بوده و کار را برای فروشندگان سخت‌تر کرده‌اند.

منبع خبر: خبرگزاری فارس

دیدگاه کاربران