جمعه, 31 فروردین 1403 - April 19, 2024

 

 

افزایش 40 درصدی قیمت لاستیک های داخلی

رئیس اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد از افزایش 40 درصدی قیمت لاستیک های داخلی و همچنین افزایش 60 درصدی لاستیک های خارجی خبر داد.  

رئیس اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا گفت: وضعیت وجود لاستیک در استان یزد آنچنان که نیاز رانندگان را تامین کند و به طور وفور وجود داشته باشد نیست، زیرا تولیدکنندگان داخلی تولیدات خود را کم کرده اند و واردات نیز به دلیل نوسانات قیمت ارز کاهش یافته است. لذا کمبود لاستیک در استان یزد احساس می شود.

ناصر صادقیان بیان داشت: کارخانجات داخلی همچنان تولید دارند، ولی سطح آن را پایین آورده اند. ضمناً بخش اعظمی از لاستیک های موجود در بازار خارجی است. برای مثال تولید داخلی لاستیک های کامیون تنها ۲۰ درصد از نیاز کامیون داران را پوشش می‌داد و 80 درصد سهم این بازار به تولیدکنندگان خارجی تعلق داشت. لذا اکنون با کاهش واردات، کمبود لاستیک در بازار نمایان شده است.

وی ادعای کیفیت بیشتر لاستیک های خارجی نسبت به نمونه های مشابه داخلی را رد و عنوان کرد: لاستیک های تولید داخل نیز با کیفیت بوده و استانداردهای جهانی را دارا می باشند و همه لاستیک ها و برند های خوبی هستند. تفاوت قیمت تولیدات داخل با نمونه های وارداتی نیز نه به جهت کیفیت کمتر بلکه به دلیل برندی که لاستیک های خارجی داشته و ارزی که برای واردات آن اختصاص داده شده می باشد.

صادقیان با تائید افزایش قیمت لاستیک اظهار کرد: قیمت لاستیک از سال 93 افزایش نیافته بود. امسال نیز کارخانجات با مجوز دولت قیمت لاستیک را 9.8 افزایش دادند اما در مجموع افزایش قیمتی که مصرف کننده با آن مواجه شد حول و حوش ۴۰ الی ۴۵ درصد بود. در این زمینه باید دانست که فروش لاستیک توسط کارخانجات داخلی قبلاً به منظور به دست گرفتن بازار مشمول 20 درصد تخفیف می شد که رفته رفته این تخفیفات و همچنین هدایایی که به همراه سفارشات به نمایندگی ها اهدا می شد حذف شد. ضمناً کارخانجات تا پیش از این هزینه حمل و نقل سفارشات را بر عهده داشتند که اخیراً از پرداخت این مورد نیز خودداری می کنند لذا اکنون با این میزان از افزایش قیمت مواجه هستیم.

مسئول اتحادیه صنف لاستیک‌فروشان یزد تاکید کرد: قیمت لاستیک خارجی در بازار نیز تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: متاسفانه به خاطر حواله ای شدن فروش لاستیک های کامیونی از 340 نفر از همکاران ما که در زمینه فروش لاستیک فعالیت دارند تنها حدود 20 نفر که نماینده برندهای داخلی و خارجی هستند قادرند در این زمینه فعالیت ‌کنند.

صادقیان بیان داشت: این اتفاق مشکل جدیدی برای همکاران ما به وجود آورده که می تواند برخی از واحد ها را به تعطیلی بکشاند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران