جمعه, 10 فروردین 1403 - March 29, 2024

 

 

چالش های پیش روی بازار تایر/ لاستیک قاچاق با قیمت ارزانتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد

بازار تایر و لاستیک مدتی است که به جولانگاهی برای سوداگران تبدیل شده و قیمت‌ها در بازار با نوساناتی مواجه بوده است.  
به گزارش خودروکار، بازار تایر و لاستیک یکی از بازار‌های پر مصرف در کشور محسوب می‌شود که طی چند وقت اخیر حواشی بسیاری داشته است. علیرغم تولید داخل، این کالا برای سال‌ها از طریق واردات تامین می‌شد بنابراین بدون شک یکی از بازار‌هایی است که با اعمال تحریم‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و با مشکل مواجه می‌شود.
 
در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که علیرغم اختصاص ارز دولتی و افزایش تولید توسط واحد‌های تولید تایر، این محصول با قیمت‌های نامناسبی به دست مصرف کنندگان می رسد.
 
بازار تایر و لاستیک مدت‌ زیادی است که به جولانگاهی برای سوداگران و دلال‌ها تبدیل شده است. کاهش عرضه در نهایت باعث ایجاد سوداگری و دلالی در بازار‌ها می‌شود و دقیقا همان اتفاقی است که در بازار خودرو اتفاق افتاد و آشفته بازار امروز را به وجود آورد. 
 
محسن صفدری مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت، گفت:  بدون شک دغدغه ما تولید است و برای بهبود شرایط تولید و کمک به ارتقای کیفیت محصولات داخلی تلاش می‌کنیم.
 
او تصریح کرد:بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی در گمرکات موجود است و برنامه‌های مناسبی برای تامین ارز آن داریم. با برنامه ریزی‌های انجام شده تا دو روز آینده ارز مورد نیاز برای ترخیص این کالا‌ها انجام خواهد شد.
 
صفدری تشریح کرد: با این اقدامات کمبودی در بازار لاستیک و تایر نخواهد بود و ارز نیمایی در اولویت تخصیص بانک مرکزی قرار می‌گیرد پس مواد اولیه ورودی به کارخانجات بیشتر شده و در نهایت بازار این محصولات اشباع خواهد شد.
 
مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت با اشاره به این که پیش از این هم تایر با قیمتی که باید به دست مصرف کننده نمی‌رسید بیان کرد: در برخی سایز‌ها که کمبود داشتیم همواره قیمت حاشیه بازار بیش از قیمت مصوب این کالا بود، اما با تخصیص ارز نیمایی الان چنین انگیزه و کششی در بازار وجود نخواهد داشت.  تخصیص ارز ثانویه انگیزه دلال‌ها و سوداگران را از بین خواهد برد.
 
تولید داخلی تایر نیمی از نیاز کشور را تامین می کند
 
محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، با اشاره به آخرین وضعیت تولید تایر در بازار کشور، گفت: در کشور به ۴۰۰ هزار تن تولید تایر نیاز است که ۲۰۰ هزار تن آن در داخل تامین می‌شود و ۲۰۰ هزار تن دیگر یا از طریق قاچاق یا واردات رسمی وارد می‌شود.
 
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو با اشاره به نبود مواد اولیه کافی در کشور برای تولید تایر، تشریح کرد: ۴۰ درصد مواد اولیه از طریق واردات رسمی تامین می‌شود چرا که در کشور این مواد وجود ندارد در غیر اینصورت می‌توانستیم به خودکفایی کامل در تولید برسیم.
 
میرعابدینی با اشاره به قاچاق برخی از تایر‌های سواری، ادامه داد: برخی از تایر‌های سواری به طور رسمی وارد نمی‌شود. زمانی که لاستیکی قاچاق وارد کشور شود با ۵۰ درصد قیمت کمتر به فروش می‌رود در نتیجه متقاضیان برای این نوع کالا‌ها افزایش خواهد یافت.
 
گفتنی است شاید شوک قیمتی در بازار تایر و لاستیک اجتناب ناپذیر باشد، اما مدیریت صحیح می‌تواند در نهایت به تامین مناسب مواد اولیه برای کارخانجات تولیدی، افزایش میزان تولید و اشباع بازار منجر شود. نظارت مناسب می‌تواند در نهایت رسیدن لاستیک با قیمت واقعی را برای مردم به همراه داشته باشد.
 
منبع خبر:

دیدگاه کاربران