شنبه, 1 اردیبهشت 1403 - April 20, 2024

 

 

رسانه ای شدن ابلاغیه وزارت صمت دردسرساز شد؛

کسب سود بیشتر، توزیع کنندگان خرد در بازار تایر را بلاتکلیف کرد!  
در حالی به گفته یک مقام صنفی در صنعت تایر تولید تایر سواری در دو ماه اول امسال رشد 30 درصدی را نشان می دهد که این روزها بازار تایر متاثر از انتظارات تورمی و افزایش تقاضای کاذب به جولانگاهی برای تاخت و تاز سوداگران و محتکران تبدیل شده است شرایطی که در هفته های اخیر مدار قیمت تایر در بازار را صعودی کرده است.

 

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار تایر از جمله بازارهای مهم و پر مصرف در کشور است که متاسفانه این روزها با چالش جدیدی در حوزه قیمت و تخصیص ارز روبرو شده است مسائلی که در صورت عدم ارائه راهکار اساسی و تصمیم گیری درست مسئولان و دستگاههای نظارتی می تواند روند تولید را مختل کرده و بر رشد بیشتر قیمت ها در بازار دامن بزند.


به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران به رغم بلاتکلیفی در ارز تخصیصی به این صنعت و کاهش موجودی مواد اولیه وارداتی، تایرسازان با قدرت در حال تولید هستند و در دو ماه اول امسال رشد 30 درصدی در تولید سواری را ثبت کردند.

مصطفی تنها با اشاره به مشکلات مربوط به ارز تخصیصی به صنعت تایر در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو گفت: از دی ماه سال گذشته تاکنون هیچ گشایش اعتباری برای صنعت تایر صورت نگرفته است در حالی که گفته می شود نرخ ارز تخصیصی به این صنعت در سال جاری نیز تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ تصمیم مشخصی برای تولیدکنندگان تایر در خصوص نرخ ارز تخصیصی اتخاذ نشده است، اظهار داشت: البته در هفته های اخیر ابلاغیه ای از سوی وزارت صمت به انجمن ارسال شد مبنی بر اینکه ارز تخصیصی به این صنعت از اولویت اول به دوم تبدیل شده است اما پس از رسانه ای شدن این تصمیم، وزارت صمت به انتشار این مساله در رسانه ها اعتراض نمود و همچنان تولیدکنندگان در خصوص نرخ و نحوه ارز تخصیصی به این صنعت در بلاتکلیفی به سر می برند.

 

 


وی در همین راستا به عدم گشایش اعتبار تایرسازان در شش ماه گذشته اشاره و تصریح کرد: مواد اولیه تولیدکنندگان تایر به دلیل عدم تخصیص ارز در حال انقراض است و ظرف یکی دو هفته آینده مواد اولیه تولیدی در این صنعت به اتمام می رسد بنابراین باید هر چه سریعتر گشایش اعتبار جدید برای تامین مواد اولیه صورت گیرد در غیر این صورت تولید در این صنعت با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

سخنگوی انجمن تایر با اشاره به ابهامات موجود در تامین و تخصیص ارز در این صنعت در سال جاری، گفت: با این حال تولید کنندگان تایر با تمام قدرت و توان در حال تولید هستند و اجاره نمی دهند تولید متوقف شود اگر چه در این جریان تلاش برای تامین و تخصیص ارز و تامین مواد اولیه تایرسازان نیز از بانک مرکزی ادامه دارد.

تنها همچنین به تاثیر نرخ ارز تخصیصی در قیمت تایر پرداخت و اظهار داشت: در صورت اختصاص ارز حاصل از صادرات به صنعت تایر مسلما قیمت تایر نیز تغییر کرده و با افزایش 3 برابری ارز تخصیصی قیمت تولیدات تایرسازان متناسب با سهم مواد اولیه وارداتی در تولید افزایش خواهد یافت.

انتظارات تورمی نمودار قیمت تایر را صعودی کرد / احتمال موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت تایر

وی با اشاره به سهم 40 تا 45 درصدی مواد اولیه وارداتی در تولید تایر در کشور تاکید کرد: باید متناسب با این رقم افزایش نرخ ارز در قیمت تمام شده تایر لحاظ شود البته مواد اولیه داخلی نیز به قیمت ارز نیمایی بوده است و در این بخش نیز به غیر از اثرات تورمی 99 نسبت به سال 98 قاعدتا مورد دیگری در نرخ آن دخیل نخواهد بود.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان بدون مصوبه سازمان حمایت قادر به افزایش نرخ تایر نخواهند بود، عنوان کرد: با درخواست افزایش قیمت تایر پیش بینی می شود مصوبه افزایش قیمت تایر در سه ماهه دوم امسال توسط سازمان حمایت تایید و ابلاغ شود.

این مقام صنفی در انجمن تایر در ادامه به عوامل موثر در افزایش قیمت تایر در بازار اشاره و اظهار داشت: انتظار افزایش قیمت و ایجاد تقاضای کاذب در بازار لاستیک از سویی و همچنین نحوه توزیع کنندگان خرد در بازار به دنبال انتظارات تورمی و کسب سود بیشتر موجب دپوی تایر در انبارها، کاهش عرضه و رشد قیمت تایر در بازار شده است.

تنها در پایان نظارت بر توزیع تایر در بازار را وظیفه دستگاههای نظارتی دانست و خاطر نشان کرد: مسیر توزیع و فروش تولیدات تایرسازان از طریق نمایندگی ها صورت می گیرد و چنانچه تخلفی در نمایندگی ها در نحوه توزیع و قیمت اتفاق بیفتد با آنها برخورد و سهمیه نمایندگی ها متخلف قطع می شود و در خصوص توزیع کننندگان خرد در بازار نیز وظیفه اصلی بر عهده سازمان ها و دستگاههای نظارتی است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران