جمعه, 10 فروردین 1403 - March 29, 2024

مشتریان در دنیای امروز به دنبال کالای با کیفیت و حتی مرغوب نیستند بلکه امروزه تعریف کیفیت و مرغوبیت متنوع است و مشتریان تنها چیزی که در تنوع برندها که همهشان کیفیت و مرغوبیت دارند فقط به دنبال رفاه و رضایت توامان هستند و گامی در جهت بهبود سبک زندگی بردارند .

چند مولفه اصلی برقیمت تایر:

1-یکی از مهمترین مولفه ها قیمت ارز است، قیمت ارز در کوتاه مدت روی قیمت تایر وارداتی و داخلی تاثیر مستقیم دارد البته کسبه بازار نیز از آن اگاه هستند.

2-دومین عامل سیاست تولید کنندگان داخلی هست که درصد عرضه و تقاضا را بالانس کنند که بیشتر با تولید کم و یا بیشتر روبرو هستیم.

3-سومین عامل قانون واردات که مشخصه خاصی ندارد و بیشتر بصورت سلیقه ای و سفارشی انجام می‌شود.

4-یکی از مهمترین علل افزایش برندهای خارجی که البته نمیتونیم بگیم بده ولی این بازار را با نوسان روبرو میکند.

5- یکی دیگه از علت‌ها محدود بودن برندهای داخلی و استفاده نکردن مشارکتی با برندهای معتبر دنیا بوده که امروزه کارشناسان روز دنیا بر این امر توافق دارند که شرکتهای بزرگ و کوچک تعامل داشته باشند که در ایران رواج ندارد.

در نهایت در روزهای پایانی سال که فروشندگان صنف لاستیک و روغن که  با افت قیمت و فروش روبرو هستند امیدواریم اتحادیه صنف علاوه بر صدور نوع جوازها و تفکیک ان ورودی داشته باشد در شرکتهای داخلی و نظارت تخصصی در واردات داشته باشد.

شاید دوباره صنف موثر ما دوباره به اوج قدرت و اعتبار خود برگردد.

...........................

دوره عمر تایر

چندیست فروشندگان تایر مخصوصآ در تک فروشی مفیدمعظل روبرو شدن که مصرف کننده مجاب میکند که فروشنده فقط تایر تولید روز را بفروش برساند.

این اتفاق غلط از جایی باب شد که بعضی از همکاران با رقابت نادرست این عادت را به مصرف کننده نهایی رساندند.

 

جالب است بدانید عمر مفید لاستیک 5سال بوده که در این مدت شامل گارانتی بوده

حتی تایرهای متفرقه این زمان را در زیر خودروهای سدان سواری کار میکنند.

 

چند نکته سنجیده که باید به مصرف کنندها آموخت که بجای لاستیک تاریخ روز !

 

نوع استفاده مصرف کننده که در چه جادهایی میرود و در چه جایی خودرو را پارک میکند (مصرف کننده نهایی را متوجه کنید همان طور که از رنگ در مقابل نور خورشید محافظت میکند از تایرها نیز در مقابل نور محافظت کنند).

 

تنظیم دوره ای باد تایرها و از همه مهمتر بالانس بودن تایرها حتی محورهای غیرمحرک

استفاده از برندهای معتبر

پس فراموش نکنید.

.........................

اگر تایرهاى خودرو بیش از اندازه باد شوند چه اتفاقى مى افتد؟

این یک تصور اشتباه است که زیاد باد کردن تایرهاى خودرو فرمانپذیرى آن را بهبود مى بخشد و باعث بهره ورى بهتر از سوخت مى شود. در واقع زیاد باد کردن تایر خودرو براى آن مضر است و حتى مى تواند خطرناک باشد.

براى بهبود فرمانپذیرى خودرو و بهبود مصرف سوخت، فشار تایر باید بر اساس فشارى باشد که کارخانه اعلام کرده است. فشار بهینه ى تایر خودرو را کارخانه سازنده  خودرو مشخص مى کند. این فشار براساس تست ها و آزمایش هاى انجام شده براى هر مدل مشخص مى شود، براى این کار عوامل زیر را در نظر مى گیرند:

١- سایش تایر و طول عمر عاج تایر

٢- راحتى رانندگى

٣-راندمان سوخت

٤-فرمانپذیرى

افزایش فشار هواى داخل تایر بیش تر از چیزى که کارخانه ى سازنده توصیه کرده است به دلایل زیر مناسب نیست:

١-تایرها زودتر فرسوده مى شوند. زمانى که فشار داخل تایرها را افزایش مى دهید، باعث مى شود که قسمت مرکزى تایرها زودتر از بقیه ى قسمت ها دچار فرسایش شود. در این حالت ها ممکن است تایرها نصف حالت نرمال خود عمر کنند.

٢-فشار زیاد داخل تایرها مى تواند باعث از دست رفتن چسبندگى شود، حتى در شرایط عادى، در این حالت خودروى شما بیشتر در معرض از دست دادن چسبندگى قرار مى گیرد و باعث ایجاد تصادف مى شود. این امر به ویژه در آب و هواى زمستان بیشتر قابل توجه است.

٣- فشار زیاد داخل تایر باعث سخت شدن رانندگى مى شود و باعث ایجاد ضربه به خودرو و سرنشینان مى شود. در نتیجه شما تمام دست اندازهاى خیابان را حس خواهید کرد.

به دلایل امنیتى، هیچ وقت این کار را انجام ندهید زیرا باعث افزایش فشار به کنار لاستیک خودرو مى شود.

.................

معایب استفاده از رینگ و لاستیک نامناسب :

 انتخاب رینگ برای خودرو شما اگر به‌طور صحیح انجام شود، آسیبی به خودروی شما وارد نخواهد شد . ولی انتخاب ناآگاهانه سبب میشود به خودرو شما آسیب جدی وارد شود. خودروسازها عموما به طور استاندارد، رینگ های فولادی روی خودرو نصب می‌کنند و بعضی دیگر از این شرکت‌ها برای محصول خود رینگ اسپرت با آلیاژ آلومینیومی را انتخاب می‌نمایند.

 

بسیاری از مردم اعتقاد دارند رینگ و لاستیک بزرگتر شتاب و سرعت خودرو را بهبود می‌بخشند، اما این عقیده بسیار اشتباه است و گاهی نتیجه کاملا معکوس دارد . طبق آزمایشی که بر روی یک خودروی Civic انجام گرفت ، این خودرو با رینگ استاندارد ۱۴ اینچی باید حدود ۱۱۳.۵ اسب بخار داشته باشد، اما با رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی ، اسب بخاری برابر با ۱۰۷.۹ بدست آمد ، این آزمایش تمام تفکرات را به‌چالش می‌کشد.

 

رینگ و لاستیک از جمله اجزای اصلی خودرو هستند که به‌طور مستقیم با جان افراد داخل کابین سر و کار دارند و خودرو بر روی آنها حرکت می‌کند که کوچکترین آسیب این عضو باعث انحراف خودرو می‌شود .

 

بنابراین اگر قصد خرید رینگ و لاستیک جدید برای ماشین خود را دارید، با فروشنگان حرفه ای مشورت کنید.

..................................

با بالانس کردن به موقع تایر‌ها از خرابی جلوبندی و  سیستم تعلیق خودروی خود جلوگیری کنید.

به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد، به اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه ۱۴ گرم در این ۲۰ کیلو، سبب می‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.

 

اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید، احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می‌بینید، چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی، در هر ۲۰ هزار کیلومتر، از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان پیدا کنید.

فراموش نکنید زمانی که در یک شاهراه با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن چرخ‌ها، سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما خواهد شد.

........................

چه تایری انتخاب کنیم؟

افراد زیادی با دست بردن در استانداردهای رینگ و لاستیک، در مهندسی و استانداردهای سیستم تعلیق خودرو خلل ایجاد می‌کنند که نتیجه این کار معمولاً نامساعد است. به عنوان مثال افرادی که از لاستیک‌های به شدت پهن و نسبت ابعادی کم استفاده می‌کنند با کاهش قابل توجه کیفیت سواری خودرو مواجه می‌شوند. عبور از کوچک‌ترین دست‌اندازها برای سرنشینان این خودروها مشکل ایجاد می‌کند و این دسته لاستیک‌ها به علت استاندارد نبودن شرایط جاده‌های معمولی ایران، عمر بسیار کوتاهی خواهند داشت. تنها مزیت استفاده از چنین لاستیک‌هایی فرمان‌پذیری بهتر خودرو است که البته نمی‌تواند در برابر معایب آن ایستادگی کند.

.............................

والفهای هوشمند

air pressure monitoring system

 

 وظیفه اصلی این سیستم اندازه گیری لحظه به لحظه فشار باد هر کدام از تایرها بطور مجزا و اخطار کم بادی تایر به راننده می باشد .

 

 سیستم مونیتورینگ فشار تایر (tpms) سیستمی است که فشار باد تایرهای پنوماتیکی را اشکار می سازد این سیستم معمولا از نوع سیستم های مونیتورینگ فشار باد تایر کنترل از راه دور می باشد .

 

 سیستم های tpm اغلب از تکنولوژی فرکانس رادیویی بهره می برند بطوریکه واحد کنترل الکترونیکی خودرو ecu که پردازش ضروری را انجام می دهد سیگنال های ارسالی از سنسورها را که مشخص کننده فشار باد تایرهاست ترجمه کرده و هشدارهای لازم را به راننده می دهد .

 

 سیستم مستقیم پایش فشار باد تایر درهر لحظه اطلاعات فشار باد تایرها را از طریق گیج یا چراغ هشدار دهنده ساده ای به راننده خودرو منتقل می کند در این سیستم ازسنسورهای فشار و دما در داخل هر کدام از تایرها استفاده می شود که اطلاعات این سنسورها از محل چرخها توسط امواج rf   radio frequency به دستگاه نشان دهنده در محل استقرار راننده می رسد این سیستم تا سال ۲۰۰۶ شامل سنسورهای چرخ تغذیه شود با باتری بود محققان تلاش کردند که بتوانند تا سال ۲۰۰۷ سیستم های بدون نیاز به باتری را برای خودروها فراهم کنند زیرا این امر نیاز به تعداد زیادی باتری لیتیومی را کاهش می دهد .

 

 مزایای سیستم پایش مستقیم فشار باد تایر :

 

 اندازه گیری دقیق و نمایش فشار باد تایر برای راننده و کشف کم بادی در مقادیر کمتر از ۲۵ درصد فشار باد تایر سرد پیشنهادی

اندازه گیری ونمایش دمای باد تایر

مشخص کردن چرخی که کم بادی در فشار باد تایرش وجود دارد

حساسیت به نشت سریع و کند برای هشدارهای به موقع

هشدار پنچر شدن تایر

هشدار برای فرا رسیدن زمان بازرسی تایر

امکان نمایش فشار باد تایر زمانی که خودرو ساکن است

...................................

 #آیا_میدانید فرسایش هر قسمت از تایر نشانه چیست؟

 

عموماً فرسایش تایر به دلایل زیر است:

 

1) فرسایش وسط تایر بر اثر پر بادی تایر است.

 

2)فرسایش کناره های تایر بر اثر کم بادی تایر است.

 

3)فرسایش یکنواخت تایر به دلیل حرکت در مسیر خشن به وجود می‌‌آید.

 

لازم به ذکر است که عدم مرغوبیت مواد اولیه و عدم تحمل سایش رویه تایر، یکی از دلایل اصلی فرسایش سریع می‌باشد.

.......................

   تاریخ ثبت: 1396/03/21     |     تعداد بازدید:592 |
مقاله های مرتبط
دیدگاه کاربران