پنجشنبه, 9 فروردین 1403 - March 28, 2024

 

 

به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش ۵۵ درصدی قیمت لاستیک در ماه های اخیر، گفت: افزایش هزینه تولید تایر به واسطه افزایش نرخ ارز، تغییر ارز پایه واردات و تخصیص نیافتن ارز بر واردات در ماه های اول سال، کمبود و گرانی ۱/۵ برابری قیمت لاستیک را به همراه داشته است.  

به گزارش خبرخودرو، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش ۵۵ درصدی قیمت لاستیک در ماه های اخیر، گفت: افزایش هزینه تولید تایر به واسطه افزایش نرخ ارز، تغییر ارز پایه واردات و تخصیص نیافتن ارز بر واردات در ماه های اول سال، کمبود و گرانی ۱/۵ برابری قیمت لاستیک را به همراه داشته است.

 

شارلی انویه تکیه با انتقاد از افزایش قیمت محصول لاستیک در بازار، گفت: در شرایط کنونی افزایش قیمت لاستیک عوامل مختلفی دارد که نوسان قیمت خودرو، محدودیت های ارزی و مداخلات دولتی از دلایل عمده این مسئله است.

 

موج گرانی بازار خودرو به بازار لاستیک رسیده است

 

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در روزهای اخیر بازار خودرو بسیار پرنوسان و متشنج شده است، به نظر می رسد که این موج به بازار فروشندگان لاستیک نیز رسیده و تأثیرش به صورت افزایشی در قیمت بروز پیدا کرده، در شرایط کنونی بیش از3500 واحد صنفی در این زمینه که در بورس فعالیت می کنند؛ آسیب های زیادی را متحمل شده اند.

 

تولید کارخانه های لاستیک سازی جوابگوی نیاز بازار نیست

 

انویه تکیه افزود: تأثیر نوسانات بازار خودرو بر قیمت تایر یکی از این موضوعات اساسی تفاوت قیمت تایر از کارخانه تا بازار است، در این وضعیت تولید کارخانه ها جوابگوی نیاز بازار نیست و تعداد محدودی لاستیک در بازار عرضه می شود که این امر یکی از موثرترین دلایل افزایش بی رویه قیمت لاستیک در بازار است که مصرف کننده تاوان این مسئله را می دهد.

 

افزایش 55 درصدی قیمت لاستیک در ماه های اخیر

 

وی با انتقاد از افزایش 55 درصدی قیمت لاستیک در ماه های اخیر، گفت: افزایش هزینه تولید تایر به واسطه افزایش نرخ ارز، تغییر ارز پایه واردات و تخصیص نیافتن ارز بر واردات اعم از مواد اولیه و محصول نهایی در ماه های اول سال، کمبود و گرانی 1/5 برابری قیمت لاستیک را به همراه داشته است.

 

انویه تکیه افزود: افزایش قیمت لاستیک به ضرر حوزه حمل و نقل و جابه جایی مسافر است، زیرا بر اساس گزارش شرکت های مسافربری کشور، قیمت یک جفت لاستیک با کیفیت اتوبوس یا تریلی بالای 25 میلیون تومان است، از طرف دیگر رانندگان نه تنها توان خرید لاستیک را ندارند بلکه تأمین دیگر تجهیزات نیز امکان پذیر نیست و این مسئله به ضرر مسافران است، همچنین افزایش قیمت لاستیک تأثیر مستقیمی بر ناوگان حمل و نقل جاده ای خواهد داشت.

 

وی گفت: کنترل، نظارت و مدیریت بر افزایش بی رویه قیمت لاستیک های وارداتی در راستای کنترل این بازار و جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد سودجو و فرصت طلب با تأکید بر رعایت ضوابط قیمت گذاری کالاهای اساسی توسط هیأت تعیین و تثبیت قیمت به در نظر گرفتن سود مجاز صورت گیرد

 
منبع خبر:

دیدگاه کاربران