جمعه, 10 فروردین 1403 - March 29, 2024

 

 

کشور تا ۵ ماه آینده نیازی به ‌واردات انواع لاستیک خودرو ندارد

کمیته تخصصی لاستیک در آخرین جلسه خود با تکیه بر توانمندی تایرسازان داخلی برای تولید ماهانه ۷۰ هزار حلقه تایر و محصولات موجود در انبارها و گمرک‌ها،‌ کشور را از واردات انواع لاستیک خودرو در پنج ماه آینده بی‌نیاز دانست.  

براساس صورتجلسه کمیته تخصصی لاستیک که در دفتر  امور خدمات بازرگانی وزارت صمت برگزار شده است، واحدهای تولیدی تایر در داخل کشور نسبت به‌امکان تامین نیاز کشور به‌تایر طی پنج‌ماه آینده قول مساعد دادند تا نیازی به‌واردات این محصول نباشد. 

دکتر محمدرضا تقی‌گنجی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک با اعلام این خبر به‌ «دنیای ‌خودرو» گفت: «در این جلسه که با حضور مدیران شرکت‌های تایرسازی و مسئولان وزارت صمت برگزار شد، ‌با توجه به‌افزایش ۲۱ درصدی توزیع لاستیک از ابتدای دی‌ماه و نظر به‌افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال و نیمه اول سال آینده،‌ کشور طی پنج ماه پیش رو، به ۸۵۰هزار حلقه انواع تایر نیاز دارد.»

گنجی افزود: «براساس محاسبات صورت‌گرفته و در نظر گرفتن میزان تایرهای موجود در انبارها و گمرک‌های کشور و همچین تولید ماهانه ۷۰هزار حلقه تایر در داخل، ‌تا پنج ماه آینده کشور نیازی به‌واردات تایر ندارد و واحدهای تایرسازی داخلی امکان تامین تایرهای پرمصرف را دارند.» 

وی با تاکید براینکه طی پنج ماه پیش رو ۳۵۰ هزار حلقه تایر در کشور تولید خواهد شد و شرکت آرتاویل تایر نیز از  ابتدای سال آینده کار تولید و توزیع تایرهای رادیال باری-اتوبوسی را آغاز خواهد کرد، گفت: «با احتساب موجودی انبارها و تایرهای مانده درگمرک نیازی به‌واردات تایر به‌کشور نیست.» 

براین اساس مقرر شد انجمن صنعت تایر به‌سرعت برنامه تولید و میزان تامین لاستیک سنگین در پنج‌ماهه پیش رو و درسال ۱۴۰۰ را به‌صورت کتبی به‌دفتر امور خدمات بازرگانی اعلام کند. از سوی دیگر مراکز اصناف و بازرگانان نیز باید درخصوص تعدیل سود عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به‌سرعت عمل کنند و میزان سود این دو گروه از فعالان صنف تایر را بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار افزایش دهند. 

به‌گزارش «دنیای ‌خودرو» ‌براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار بود سود عمده‌فروشی تایر از سه به‌هشت‌درصد و سود خرده‌فروشی  نیز از ۱۲ به ۱۵ درصد افزایش یابد. مصوبه‌ای که هنوز با وجود گذشت بیش از چهار ماه از تصویب آن اجرایی نشده است. از سوی دیگر براساس این صورتجلسه مقرر شده است واحدهای تولیدی نسبت به‌گسترش نمایندگی‌های خود در سطح کشور و با توجه به‌گستره جمعیتی اقدام کنند. از  دیگر تصمیمات اتخاذشده در آخرین جلسه کمیته تخصصی لاستیک، ‌اصلاح سود تولیدکنندگان است که وظیفه بررسی آن به‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سپرده شده است. 

دکتر گنجی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک دراین‌باره گفت: «سود مد نظر ما برای جلوگیری از بروز مشکلات مدیریتی برای کارخانه‌های تایرسازی ۳۰ درصد است؛ چراکه سود ۱۷ درصدی برای کارخانه‌ها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و نیاز واحدهای تولیدی برای نوسازی و انتقال تکنولوژی‌های نو را پاسخگو نیست و اگر به‌فکر گسترش این صنعت و نوسازی کارخانه‌ها هستیم، باید سود ۳۰درصدی را برای تایرسازان در نظر بگیریم.»

منبع خبر:

دیدگاه کاربران