پنجشنبه, 24 آبان 1403 - November 14, 2024

 

 

ممنوعیت صادرات تایر را لغو کنید

تایر رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک کشور یکی دیگر از عوامل برهم خوردن نظم بازار تایر را که درنهایت باعث نارضایتی برخی عاملان فروش شرکت‌های تایرسازی شده بود، ورود ناموزون تایرهای وارداتی به کشور در سایزهای خاص دانست  
«عدم پایبندی خودروسازان به برنامه‌های تولید خود،‌ ممنوعیت صادرات تایر، نبود برنامه‌ریزی، عدم نظارت جامع بر فعالیت‌های صنعت خودرو و همچنین واردات بی‌رویه برخی سایزها، ‌صنعت تایر را با چالش برنامه‌ریزی تولید در بازار مواجه کرده است.» این جملات را رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی زنجیره ارزش لاستیک کشور می‌گوید و از مسئولان وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌خواهد به‌جای تهدید تایرسازان به ارسال پرونده‌هایشان به سازمان تعزیرات تحت‌عنوان فروش اجباری کالا با آنها همکاری کرده و راه را برای صادرات تایرهایی که در بازار ایران خریدار کمتری دارند، باز کنند.
 
محمدرضا تقی‌گنجی در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» در پاسخ به نامه اخیر معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌های و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: «متاسفانه برخی با نگاهی یک‌سویه به موضوع تولید و فروش تایر در بازار، ‌عملکرد تایرسازان در فروش سبدی لاستیک به عاملان خود را مصداق فروش اجباری کالا دانسته و فعالان این صنعت را به برخورد مطابق قوانین تعزیرات حکومتی تهدید می‌کنند.»
 
وی بیان کرد: «فروش سبدی تایر بین تمام تایرسازان بزرگ دنیا امری عادی است و کسی که عاملیت فروش یک شرکت تایرساز را دریافت می‌کند در اصل این وظیفه را متقبل می‌شود که برای فروش تمام گروه محصولات کارخانه، ‌بازاریابی کند. در غیر این‌صورت حتی سوپرمارکت‌ها هم می‌توانند سایزهایی را که در یک زمان خاص در بازار پرتقاضا می‌شوند، با سود بالا بفروشند!»
 
وی با تاکید بر اینکه یک شرکت تایرسازی از محصولات متنوعی برخوردار است و تولید این محصولات براساس مطالعات و نیاز مشتریان اعم‌از خودروساز یا بازار، ‌توسط واحدهای بازاریابی تخمین زده می‌شود، گفت: «متاسفانه عدم برنامه‌ریزی صحیح خودروسازان باعث شده است ناگهان تولید یک خودرو پرتیراژ در کشور متوقف شود. اگرچه این اتفاق، به‌دلیل حواشی حاصل از تحریم‌ها رخ داده است اما نباید از یاد برد تایرسازان برای تولید یک سایز خاص تایر میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و نمی‌توانند یکباره تولید سایز مذکور را متوقف یا جایگزینی برای آن انتخاب کنند. در چنین شرایطی تنها بازارهای صادراتی هستند که می‌توانند به کمک صنعت تایر بیایند اما متاسفانه به‌دلیل ممنوعیت صادرات عرضه تایر در دیگر کشورها نیز امکان‌پذیر نیست.»
 
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک کشور یکی دیگر از عوامل برهم خوردن نظم بازار تایر را که درنهایت باعث نارضایتی برخی عاملان فروش شرکت‌های تایرسازی شده بود، ورود ناموزون تایرهای وارداتی به کشور در سایزهای خاص دانست و گفت: «این روند باعث برهم خوردن چرخه عرضه‌وتقاضا و استقبال کمتر برای دریافت تایر توسط نمایندگان می‌شود. این درحالی است که در شرایط فعلی فارغ از نیاز واقعی بازار، ‌تایر به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده، بنابراین طبیعی است گروه محصولاتی که دارای تقاضای کاذب بیشتری هستند،‌ سود بالاتری را نیز نصیب فروشندگان می‌کنند و به‌همین دلیل تشدید تقاضای کاذب ایجاد می‌شود.» 
 
گنجی از مسئولان وزارت صمت و نهادهای تصمیم‌گیر درخواست کرد به‌جای برخورد تهدیدآمیز با صنعت تایر، ‌بیش‌از پیش به فکر برنامه‌ریزی دقیق برای این شرکت‌ها باشند تا سرمایه‌گذاری‌ها بر مبنای نیاز خودروسازان و چشم‌اندازی که در ابتدای ورود هر خودرو به بازار ترسیم می‌کنند، انجام شود. 
 
ازسوی‌دیگر با اقدامی شایسته ممنوعیت صادرات تایر را لغو کنند تا تولیدکنندگان موفق به فروش کالاهای خود شوند و این مهم را از یاد نبرند که تغییر برنامه‌ریزی تولید یک کارخانه و خط تولید می‌تواند هزینه‌های سنگین مالی و حتی تعدیل نیروی انسانی را به همراه داشته باشد.
منبع خبر:

دیدگاه کاربران