شنبه, 1 اردیبهشت 1403 - April 20, 2024

 

 

واردات تایر با ارز 25 هزارتومانی؛ ارزان‌تر از برخی تولیدات داخلی!

فصل اقتصاد_اعداد و ارقام کمی عجیب و غریب هستند، ‌آنهم وقتی دولت برای حمایت از مردم ارز دولتی در اختیار تولیدکنندگان تایر قرار می‌دهد اما درواقع وقتی برخی تایر تولیدی در بازار به فروش می‌رسد گویی کالایی را می‌خریم که برای وارداتش ارز 25 هزارتومانی هزینه شده است!  

به گزارش فصل اقتصاد، اعداد و ارقام کمی عجیب و غریب هستند، ‌آنهم وقتی دولت برای حمایت از مردم ارز دولتی در اختیار تولیدکنندگان تایر قرار می‌دهد اما درواقع وقتی برخی تایر تولیدی در بازار به فروش می‌رسد گویی کالایی را می‌خریم که برای وارداتش ارز 25هزارتومانی هزینه شده است!

فاصله 4200 تا 25 هزار تومان آنقدر زیاد است که بتواند ذهن مدیران ارشد دولتی را با خود درگیر کند تا شاید نسبت‌ به نحوه هزینه‌کرد ارز دولتی در بخش‌های مختلف صنعت بازنگری کنند. در یکی‌، دو سال گذشته و پس از تلاش تایرسازان برای برنده شدن در جنگ برتری برندهایشان در بازار و اینکه کدام برند از دیگری قیمت بیشتری در بازار دارد، ‌همواره مقصر اصلی؛ صنف تایر فروش کشور معرفی شده‌اند و اگرچه تایر به قیمت مصوب خریده می‌شود اما در بازار به دوبرابر قیمت فروخته می‌شود! آنهم بدون اینکه تولیدکننده نقشی در افزایش قیمت‌ها ایفا کند. در این‌ بین اگرچه در بسیاری موارد برخی مدیران این صنعت موفق شده‌اند مسئولان دولتی را برای اجرای سیاست‌های خود راضی کنند و بازهم به بهانه سرپا نگهداشتن تولید، مواد اولیه خود را با ارز دولتی به کشور وارد و حتی در شرایط فعلی برای مدت زیادی انبار کنند ‌اما درنهایت مصرف‌کننده در این میدان زیان کرده است.

احمدرضا متقی، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک ایران با هشدار نسبت به اتلاف منابع ارزی کشور در صورت ادامه تخصیص آن در قالب ارز 4200 تومانی به تایرسازان ایرانی گفت: «با یک حساب ‌و کتاب ساده می‌توان متوجه شد بخشی از تولیدات داخلی با وجود اینکه برای تهیه مواداولیه از ارز 4200 تومانی استفاده می‌کنند اما درنهایت محصول نهایی با قیمتی به دست مردم می‌رسد که گویی یک تاجر آن را بدون در نظر گرفتن سود خود، ‌با ارز 25 هزارتومانی از کارخانه‌های خارجی خریده و سرازیر بازار کرده است. زیرا تایر 360 هزار تومانی نزدیک به 700 هزار تومان به مردم فروخته می‌شود و سیستم فروش تایرسازان بزرگ کشور هیچ پاسخ روشنی درباره نحوه توزیع محصولات خود در بازار ارائه نمی‌دهند.» وی بیان کرد: «‌بر این اساس ، امکان دارد با ممنوعیت واردات تایرهای خارجی به کشور، ‌بازار از آنچه هست نیز بسته‌ تر شود و مصرف‌کننده نهایی علاوه‌بر مواجهه با کمبود تایر، ‌مجبور به خرید آن با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از امروز شود.»

به‌گفته نایب‌ رئیس انجمن واردکنندگان تایر، هماهنگی بین برخی نمایندگان فروش با مدیران فروش و بازاریابی شرکت‌های بزرگ ممکن است به‌ زودی قیمت تایر را به‌صورت چشمگیری افزایش دهد تا دولت مجبور به ادامه تخصیص ارز دولتی به این صنعت شود. در صورتی‌ که این خواسته برخی تولیدکنندگان تایر است تا با تحت فشار قرار دادن دولت علاوه ‌بر دریافت مجوز افزایش قیمت،‌ همچنان از ارز دولتی نیز استفاده کنند. متقی مشکل اصلی را خالی کردن میدان رقابت از وجود تایرهای خارجی دانست که این روزها با وجود وارد شدن با ارز نیمایی و تعرفه 40 درصد حتی ارزان‌تر از نمونه‌های ایرانی به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. زیرا در این شرایط محصولات داخلی دیگر رقیبی برای خود نمی‌بینند و باید منتظر گرانی‌های جدید و صف‌های طولانی برای خرید بخش اندکی از تولیدات تایرسازان داخلی به‌عنوان فروش دولتی باشیم.» نایب ‌رئیس انجمن واردکنندگان صنعت تایر با اشاره به بخشنامه مدیرکل دفتر مقررات صادرات واردات وزارت صنعت،معدن ‌و تجارت مبنی ‌بر ممنوعیت واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخلی نیز گفت: «خوشبختانه در این بخشنامه نامی از ممنوعیت واردات تایرهای سواری به کشور برده نشده و این تصمیم تنها یک اشتباه محاسباتی از سوی کارشناس مربوطه است که نیاز سالانه 20 میلیون خودرو سواری و حداقل یک‌ میلیون خودرو تولیدی در کارخانه‌ها به تایر را نسبت‌ به توان تولید کارخانه‌های داخلی به میزان کافی برآورد نکرده است. از آن مهم‌تر ضعف تایرسازان در اجرای مصوبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که باعث شده محصولاتشان به دوبرابر قیمت به دست مصرف‌کننده برسد.» وی اظهار امیدواری کرد این مشکل نیز به‌زودی برطرف شود و با فراهم شدن امکان واردات تایرهای سواری به کشور، ‌شاهد کمبود تایر سواری مانند آنچه سال گذشته برای گروه محصول باری- اتوبوسی روی داد، نباشیم.

 

 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران