یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 - May 5, 2024

 

 

صنعت تایر ایران توسط پتروشیمی ها نقره داغ شد

صنعت تایر ایران این بار از سوی صنایع پتروشیمی نقره داغ شد تا در اقدامی عجیب واردات کائوچوی مصنوعی از دیگر کشورها ارزان تر از نمونه داخلی تمام شود.  

به گزارش پارس تایر، هنوز زمان چندانی از صدور دو مرحله صدور مجوز افزایش قیمت برای تایرهای تولید داخل نگذشته است که افزایش نرخ ارز نیمایی و نهاده های موردنیاز تولید داخل، اهالی این صنعت را در شوکی بزرگ فرو برد. در جدیدترین اقدام پتروشیمی، بندر امام (ره) به عنوان تنها تامین کننده کائوچوی مصنوعی صنعت تایر ایران یک باره قیمت هر کیلوگرم کائوچوی مصنوعی را از 14 هزار تومان به 30 هزار تومان افزایش داده است. اقدامی که می تواند هزینه های تمام شده تایرسازان را به شدت افزایش دهد.

یکی از مدیران شرکت های تایرسازی با گلایه از تصمیم اخیر پتروشیمی بندر امام (ره) در بالا بردن قیمت کائوچوی موردنیاز صنعت تایر ایران از تاکید مدیران پتروشیمی مبنی بر اجرای قیمت تعیین شده خبر داد و  گفت: به رغم آنکه پتروشیمی باید محصولات خود را با اولویت تامین صنایع داخلی تولید و به بازار عرضه کند، متاسفانه در واکنش به اعتراض تایرسازان گفته است در صورتی که تمایل به خرید ندارید، تمام تولیدات کائوچوی مصنوعی برای فروش در بازارهای خارجی صادر خواهد شد!

 

همچنین بخوانید: افزایش تعرفه واردات تایرهای سنگین به نفع کشور نیست

در همین حال محمدرضا تقی گنجی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران ضمن تایید این خبر ادامه داد: متاسفانه پتروشیمی بندر امام (ره) فارغ از رسالت اصلی خود که حمایت از تولید کنندگان داخلی است، بی توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از جهش تولید، قیمت این کالا  را برای مصرف کننده داخلی که همان شرکت های تایرسازی هستند به ازای هر کیلوگرم 30 هزار تومان رسانده، این در حالی است که همین کالا را به قیمت 17 هزار تومان به دیگر کشورها صادر می کند.

از سوی دیگر گنجی تاکید کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم SBR وارداتی از روسیه با نرخ فعلی ارز؛ 20 هزار تومان است که در صورت واردات این ماده اولیه، به ازای هر کیلوگرم 10 هزار تومان برای تولید کنندگان صرفه جویی به همراه دارد.

 

وی افزایش اخیر قیمت تایر را بر مبنای خرید کائوچوی مصنوعی به ازای هر کیلوگرم 14 هزار تومان و واردات مواد اولیه با ارز 16 هزار تومانی دانست اما با بالارفتن نرخ ارزو رسیدن به مرز 22 هزار تومان از یک سو و افزایش دو برابری برخی مواد اولیه تولید داخل، در عمل تولید با قیمتهای مصوب فعلی برای تایرسازان نه تنها سودده نیست بلکه زیانده نیز خواهد شد. وی با اظهار گلایه از تصمیم اخیر مسئولان پتروشیمی برای بالا بردن دوبرابری قیمت کائوچوی مصنوعی صنعت تایر افزود: متاسفانه درآمدهای ارزی باعث شده اند منابعی که متعلق به مردم و کشور است و باید با اولویت رونق تولید مورداستفاده قرار بگیرند در قالب خام فروشی به دیگر کشورها صادر شوند.

 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران