جمعه, 7 اردیبهشت 1403 - April 26, 2024

 

 

چرا بودجه ساخت 3کارخانه تایرسازی صرف واردات تعداد اندکی لاستیک خارجی شد؟

تحمیل 1000 میلیارد تومان به اقتصاد کشور به بهانه تامین تایرهای سنگین  

تامین دو حلقه تایر سنگین چینی  برای  12درصد از کامیون‌ها و اتوبوس‌های کشور آنهم فقط برای یک دوره چندماهه، ‌بودجه موردنیاز برای ساخت 3کارخانه تایرسازی را بلعید!

 به گزارش «اخبار خودرو»،تامین دو حلقه تایر سنگین چینی  برای  12درصد از کامیون‌ها و اتوبوس‌های کشور آنهم فقط برای یک دوره چندماهه، ‌بودجه موردنیاز برای ساخت 3کارخانه تایرسازی را بلعید! به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، ‌این روزها نه‌کسی فریاد تولیدکنندگان تایر را می‌شنود، نه کسی نیم‌نگاهی  به تحلیل‌های کارشناسی رسانه‌ها درخصوص تصمیم دولت برای عدم دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با نیمایی از 300هزار حلقه تایر وارداتی خاص به کشور می‌اندازد؛ تصمیمی که به آرامی صنعت تولید تایرهای سنگین در کشور را به نابودی می‌کشاند و مبلغ هزارمیلیاردتومانی ایجادشده درپس این ماجرا را به جای توسعه صنعت تایر و خودکفایی کشور در این بخش، راهی جیب  برخی تحت‌عنوان واردکننده و عوامل توزیع این تایرها می‌کند. چندی پیش مسئولان سازمان راهداری کشور و وزارت صمت در مناظره‌های تلویزیونی خود با فعالان صنعت تایر،‌ قاطعانه از واردات 300هزار حلقه تایر سنگین با ارز دولتی و معافیت واردکنندگان آنها از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی بانیمایی دفاع کردند و البته مردم هم دفاع قاطعی از متولیان این صنعت در رسانه ملی ندیدند. اما آنچه جای بحث کارشناسی دارد؛ 1000میلیارد تومان پولی است که در ازای همین تصمیم از چند واردکننده اخذ نشده و قرار است در قالب تایرهای سنگین در اختیار خودروهای سنگین فعال در ناوگان کشور قراربگیرد. این تایرها که همگی ساخت چین هستند،‌ از سوی رانندگان نیز مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و تنها به‌دلیل قیمت پایین‌تری که دارند توسط این افراد خریداری می‌شوند.
کافی است کمی با اعداد و ارقام بازی کنیم تا مشخص شود با یارانه‌ای (هزار میلیارد تومان) که به این 300هزار حلقه تعلق گرفته،  می‌توان 3کارخانه تایرسازی را در کشور توسعه داد. اگر قیمت هر حلقه تایر وارداتی در بازارهای جهانی با احتساب بیش‌اظهاری‌های احتمالی صورت‌گرفته توسط خریدارانشان را 200دلار درنظر بگیریم،‌ قیمت تمام‌شده این تعداد تایر، 60میلیون دلار می‌شود و تفاوت قیمت ارز 20هزار تومانی با 4200تومانی دولتی برای این تایرها برای کشور نزدیک به 1000میلیاردتومان هزینه در بر داشته است. هزارمیلیاردتومانی که به‌گفته مسئولان وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی و صمت برای حمایت از رانندگان خودروهای سنگین در نظر گرفته شده است. 
درهمین‌رابطه سراغ احمدرضا متقی، عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو رفتیم. متقی با تایید تفاوت هزار میلیارد تومانی بین قیمت 300هزار حلقه تایر وارداتی با ارز دولتی با قیمت تمام‌شده ارز نیمایی به خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «متاسفانه رانتی بزرگ در پس حمایت از قشر راننده خوابیده است و این تعداد تایر سنگین که هزینه سنگینی نیز به بودجه کشور تحمیل کرده، تنها کفاف نیاز چندماه بازار را خواهند داد. تایرهایی که برای صنعت حمل‌ونقل کشور راهگشا نیستند اما به‌راحتی می‌توانند صنعت تایرهای سنگین در ایران و فعالیت واردکنندگان بی‌بهره از رانت‌های خاص را به نابودی بکشانند.» وی با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر یک‌میلیون و 200هزار خودرو باری و اتوبوس در کشور فعال هستند، یادآور شد: «اگر قرار باشد به هر خودرو دو حلقه تایر تعلق بگیرد از این تعداد تایر وارداتی تنها 150هزار  دستگاه خودرو منتفع می‌شوند و بیش‌از یک میلیون خودرو دیگر نفعی از این یارانه هزار میلیارد تومانی نخواهند برد.»

منبع خبر:

دیدگاه کاربران