جمعه, 14 اردیبهشت 1403 - May 3, 2024

 

 

قیمت لاستیک ایرانی در سال جدید افزایش می یابد؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: در زمینه قیمت پیش‌بینی افزایش نرخ لاستیک برای سال 99 را نداریم و سازمان حمایت نیز تغییری در این زمینه نداده است.  

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: در زمینه قیمت پیش‌بینی افزایش نرخ لاستیک برای سال 99 را نداریم و سازمان حمایت نیز تغییری در این زمینه نداده است.

به گزارش پارس تایر، این روزها در گیر و دار کرونا واحدهای تولیدی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. یکی از بخش‌هایی که حوزه حمل و نقل کشور دارد تولید تایر است. در این زمینه سوالات مختلفی در خصوص وضعیت قیمت‌ها برای سال 99، روند عرضه لاستیک با نرخ دولتی و میزان تولیدات مطرح است. برای بررسی این موارد گفت‌گویی با مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

رشد 4درصدی تولید تایر

تنها ابتدا به وضعیت تولید تایر در سال 98 اشاره کرد و گفت: سال گذشته در زمینه تولید تایر برای انواع وسایل نقلیه تقریبا 4 درصد رشد تولید داشتیم. در سال گذشته مشکل اساسی مربوط به تامین و انتقال ارز بود. این قضیه ممکن است برای سال جاری نیز ادامه داشته باشد. کشور در شرایط تحریم قرار دارد و این شرایط مسائلی برای صنایع مختلف به بار می‌آورد که مواد اولیه را از خارج کشور تامین می‌کنند. این دشواری‌ها بیش از همه در بخش داخل کشور در مسئله تخصیص و تامین ارز و پس از آن انتقال ارز وجود دارد. این کارها بسیار سخت انجام می‌شود و گاهی اوقات بانک مرکزی برای مدتی ارز را تامین نمی‌کند و به نوعی تامین ارز با قطع و وصلی مواجه می‌شود. این موارد در تولید مشکلاتی را ایجاد می‌کند و تدارک مواد اولیه سخت خواهد شد. لازم به ذکر است که در حال حاضر حدود 40درصد مواد اولیه خارجی است.

افزایش ظرفیت در سال 99

وی ادامه داد: با تمام این مشکلات ما توانستیم 4درصد افزایش ظرفیت در تولید تایر را رقم بزنیم. به طور کلی میزان تولید تایر سواری بیشتر از بقیه بوده است.. کرونا در میزان تولیدات تاثیر به سزایی نگذاشت و اگر هم این اتفاق افتاده باشد از میزان مازاد تولید کم کرده است. لازم به ذکر است مواد اولیه از کشورهایی نظیر چین، هند و سایر کشورها وارد می‌شود. به هر حال تاکنون مشکلی از لحاظ تامین از این کشورها نداشتیم و اکثر مشکلات داخلی بوده است. به طور کلی تولید تایر به خاطر کرونا قطع نشده بود. کارخانه‌های تولیدی متوقف نشده بود و همه سر کار بودند. همه پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت می‌شد. به نظر می‌رسد امسال اگر مشکلات پیش‌بینی نشده رخ ندهد طبق برنامه تولید خود را در سال جدید نیز ادامه خواهیم داد. در نتیجه افزایش تولید خواهیم داشت ضمن این که یکی از کارخانجات عضو انجمن طرحی را به نتیجه رسانده و امسال محصولات خود را به بازار عرضه خواهد کرد. بنابراین تا حدودی افزایش ظرفیت نیز رقم خواهد خورد. البته باید دید که مسئله کرونا نیز تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند.

قیمت تایر بالا می‌رود؟

تنها در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امسال قیمت تایر افزایش می‌یابد؟ گفت: ما پیش‌بینی افزایش قیمت نداریم مگر این که مسائلی در بازار اتفاق بیفتد. ممکن است در بازار وضعیت به گونه‌ای رقم بخورد که قیمت‌ها بالا برود بنابراین ما نیز مجبور هستیم متناسب با آن قیمت‌ها را افزایش دهیم. در حال حاضر نیز سازمان حمایت قیمت تایر را تعیین می‌کند که هنوز تغییری در این زمینه اعلام نشده است.

تایر دولتی همچنان عرضه می‌شود

وی در پایان اشاره کرد: سال گذشته در تولید مشکل خاصی نداشتیم شرایط حاد نبود. مشکلات بیشتر در بازار بود و بعضی تایرهای سواری تا 60 الی 70 درصد با قیمت مصوب در بازار تفاوت داشتند. علت این قضیه نیز مشخص نیست زیرا قاعدتاً تایرهای رایج سواری مانند پراید، پژو، سمند و … را به اندازه کل مصرف کشور تولید می‌کنیم. واردکنندگان نیز کم یا زیاد تعدادی تایر به کشور می‌آورند و در مجموع مشکلی از دیدگاه تولید و عرضه نداریم. ما علاقه‌مند نیستیم مصرف‌کنندگان صدمه ببیند. این نکته را نیز باید گفت که عرضه یک جفت تایر با نرخ مصوب امسال نیز انجام خواهد شد./گسترش نیوز

منبع خبر:

دیدگاه کاربران