شنبه, 11 تیر 1401 - July 2, 2022

 

 

مقاومت تولیدکنندگان لاستیک خودرو در برابر شفافیت/ راه حل مقابله با احتکار و کمبود تایر چیست؟

یک کارشناس بازار تایر با اشاره علت اصلی نابسامانی بازار تایر گفت: اگر تولیدکنندگان اطلاعات خود ار در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کردند، وزارت صمت می‌توانست با استفاده از طرح توزیع سیستمی تایر سواری از وقوع احتکار و کمبود این کالا جلوگیری کند.  

محسن یزدی کارشناس صنعت تایر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با استناد به مصوبات ستاد تنظیم بازار و همچنین تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: شرکت‌های تولیدکننده کالا‌‌های اساسی می‌بایست تمامی اطلاعات تولید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبار‌ها اظهار کنند.

وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان تایر سواری و تایر سنگین نیز ملزم به ارائه اسناد خود به وزارت صمت هستند، اظهار داشت: ارسال این اسناد تولید و فروش باید از طریق سامانه جامع تجارت صورت بگیرد. به عبارت دیگر‌ می‌بایست تمامی لاستیک‌های سواری و ناوگان سنگین و نیمه سنگین در مرحله اول در این سامانه اظهار شوند و در مرحله بعدی اسناد خرید و فروش آن‌ها ثبت شود.

ایستادگی تولیدکنندگان تایر در مقابل شفافیت

این کارشناس بازار تایر با اظهار تاسف از عدم ثبت اسناد تولید و فروش توسط تولیدکنندگان تایر سواری گفت: با وجود اینکه نزدیک به ۸ ماه از مصوبه ستاد تنظیم باز گذشته است، تاکنون تولیدکنندگان تایر سواری اقدامی در جهت اظهار اطلاعات خود نکرده‌اند و تنها بعضی از آن‌ها مقدار اندکی از تولیدات خود را در سامانه ثبت کردند که پیش‌بینی می‌شود این اسناد مربوط به کمتر از ۱ درصد کل تولیدات باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان تایر در سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند، قیمت‌ تمام شده آن‌ها نسبت به کالای خارجی ارزان‌تر بود و به دلیل همین اختلاف قیمت، احتمال سوءاستفاده سودجویان و قاچاق تایر‌های تولید شده به خارج از کشور وجود داشت.

راه حل مقابله با احتکار و کمبود تایر چیست؟

یزدی با اشاره به علت اصلی نابسامانی بازار تایر سواری گفت: اگر تولیدکنندگان اقدام به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت می‌کردند، حاکمیت می‌توانست با اشاعه طرح توزیع سیستمی تایر سنگین به تایر سواری از وقوع احتکار و اختفای این کالا جلوگیری کند.

به گفته این کارشناس صنعت تایر ۸۰ درصد تایر‌های سواری تولید داخل هستند و ثبت و رصد آن‌‌ها در مقایسه با تایر‌های وارداتی آسان‌تر است، اما به دلیل عدم همکاری تولیدکنندگان با وزارت صمت زنجیره تامین و توزیع تایر سواری به شفافیت لازم نرسیده است.

بهانه‌های واهی تولیدکنندگان برای عدم انجام تکالیف قانونی

وی با رد ادعای تولیدکنندگان مبنی بر عدم هماهنگی سامانه جامعه تجارت با سامانه‌های داخلی شرکت‌های تولیدکننده تایر گفت: تاکنون چندین بار آموزش‌های لازم برای شرکت‌های تولیدی ارائه شده و در طی جلسات گوناگون امکانات لازم در سامانه‌ پیش‌‎بینی شده تا تولیدکنندگان برای اظهار اطلاعات خود با مشکل مواجه نشوند.

یزدی ادامه داد: در حال حاضر کالا‌های اساسی دیگر با حجم بسیار بیشتر از تولیدات تایر به صورت مداوم در سامانه اظهار می‌شوند؛ حتی بعضی از تولیدکنندگان داخلی نزدیک به ۵۰۰ الی ۶۰۰  هزار حلقه از تولیدات تایر خود را در این سامانه اظهار کرده‌ و تاکنون با مشکلی رو‌به‌رو نشده‌اند.

وی با انتقاد از از عملکرد تولیدکنندگان در همکاری با وزارت صمت گفت: به نظر می‌رسد تولیدکنندگان تاکنون اراده‌ای برای ثبت تایر‌های سواری نداشته‌اند و به همین دلیل بهانه‌های گوناگونی را برای عدم انجام تکلیف قانونی خود مطرح می‌کنند.

استفاده از ظرفیت سامانه‌هایی سیستمی برای ساماندهی بازار تایر سواری

یزدی در پایان با اشاره به مزایای استفاده از سامانه‌های سیستمی برای مدیریت بازار تایر سواری گفت: از این طریق می‌توان فرآیند تولید و توزیع تایر را کنترل کرد، به طوری که تایر‌های سواری نیز در یک سامانه به متقاضیان عرضه شده و با افزایش شفافیت با هرگونه اختفا و احتکار تایر مقابله کرد.

به گزارش خبرگزاری آنا، با شروع سال جدید، ارز تخصیص یافته برای واردات و تولید تایر سنگین و سواری با ارز نیمایی از سر گرفته شد؛ با این اتفاق قیمت تایرهای سواری با افزایش چند‌ برابری رو‌به‌رو شده و متقاضیان خرید

این تایرها با احتکار و کمبود این کالا در بازار مواجه شدند.

به اعتقاد اکثر کارشناسان صنعت لاستیک، با تقویت طرح توزیع سیستمی تایر سنگین و اشاعه این طرح به حوزه تایر‌های سواری می‌توان از احتکار این کالا جلوگیری کرده و تمام تایر‌های موجود در بازار را به صورت عادلانه توزیع کرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران