پنجشنبه, 9 فروردین 1403 - March 28, 2024

اجزای تایر

تسمه‌ها

تسمه‌ها یک یا چند لایه از جنس فولاد، پلی‌استر، نایلون، کِولار یا مواد دیگر با پوشش لاستیک هستند که دورتادور محیط تایر زیر آج را پر می‌کنند. این تسمه‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که لایه‌های بدنه تایر را تقویت کنند تا آج لاستیک صاف و هموار روی سطح جاده قرار گیرد. تسمه‌ها از خمش و پیچش تایر جلوگیری کرده و باعث کاهش فرسودگی آن می‌شوند و تایر را دربرابر آسیب ناشی از ضربه یا نفوذ اجسام خارجی درون آن مقاوم می‌کنند.

زیردوزی یا نخ‌دوزی تایر

بدنه اصلی تایر متشکل از رشته‌های سیمی و لایه‌های بدنه. زیردوزی شامل آج یا لاستیک دیواره تایر نمی‌شود.

آستر درونی

لایه‌ای از لاستیک از جنس مواد مرکب خاص که قسمت داخلی تایر بدون تیوب را تشکیل می‌دهد که برای جلوگیری از کاهش فشار باد در این نوع تایرها طراحی شده است.

افزایش سایز تایر

افزایش سایز تایر جزو ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود قابل‌توجه ظاهر و عملکرد خودروی شماست. افزایش سایز تایر به معنای تغییر قطر چرخ و پروفایل تایر است. سه طبقه‌بندی رایج برای افزایش سایز تایر وجود دارند که عبارتند از مثبت صفر، مثبت یک و مثبت دو.

لایه

یک یا دو لایه از پارچه با پوشش لاستیک و مقاوم دربرابر حرارت و ضربه، بدنه تایر را تشکیل می‌دهند. لایه‌های تایرهای خودروهای سواری و تجاری سبک معمولا از جنس نخ‌های نایلونی یا نخ‌های پلی‌استر ساخته می‌شوند.

layer

آج

بخشی از تایر که در تماس با سطح جاده است آج نامیده می‌شود. بسته به نوع کاربری خاص تایر انواع گسترده‌ای از طرح آج وجود دارد که در قسمت بعد به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.