بخش دوم


سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر ایران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به دلیل کاهش واردات لاستیکهای سواری و افزایش ۷۰ درصدی قیمت لاستیکهای تولید داخل، بازار تایر سواری در رکود شدیدی به سر میبرد و این امر نشان دهنده عدم تعادل عرضه و تقاضا است.
اما به گفته مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، اکثر مشکلات مرتبط به قیمت تایر مربوط به بازار این کالا میشود؛ چرا که تایرهای رایج سواری مانند پراید، پژو و سمند به اندازه کل مصرف کشور تولید شده و واردکنندگان نیز فعالیت خود را ادامه دادهاند و در مجموع مشکلی از نظر تولید وجود ندارد.
یکی از خریداران تایر در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تایرهای سواری تولید شرکتهای داخلی با دو برابر قیمت توسط نمایندگان شرکتها از جمله بارز، یزد تایر، ایران تایر و کویر تایر به خردهفروشان فروخته میشود و هیچ فاکتوری توسط نمایندگان شرکتها صادر نمیشود تا مورد تعقیب قرار نگیرند و این عاملی برای گرانی انواع تایر تولید داخل است.
او بیان کرد: چرا وقتی تایری به نمایندگان شرکتها داده میشود هیچ نظارتی انجام نمیشود تا مشخص شود نمایندگان تایرها را با چه قیمتی و به چه کسی فروختهاند؟
اخیراً سازمان صمت، طرحی را اجرا کرده است که نمایندگان شرکتها باید به صورت سیستمی تایرها را هم به خردهفروشان و هم به مصرفکنندگان نهایی بفروشند تا هم قیمت مشخص و هم مشخصات مصرفکننده قابل پیگیری باشد و البته همه استانها میتوانند این طرح را اجرا کنند تا این مشکل در سراسر کشور حل شود.
علاوه بر این، به گفته کارشناسان این صنعت، ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان را ملزم به ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه تجارت کرده است، اما تا کنون حتی یک اظهارنامه هم در سامانه ثبت نشده و این عدم اظهار بحث احتکار و افزایش قیمتها را به وجود آورده است.
مسئله عدم ثبت اطلاعات تولید و فروش تایر سواری توسط تولیدکنندگان به عنوان یکی از مهمترین دلایل وضعیت نابسامان بازار تایر توسط سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات نیز مورد تایید قرار گفته است و به گفته این مقام مسئول اگر واردکنندگان و تولیدکنندگان به درستی اطلاعات را در سامانه جامع انبارها وارد میکردند، با احتکار کالا مواجه نمیشدیم.